دانلود با لینک مستقیم فایل(بررسی مقایسه ای اصول کرامت انسانی در اسلام و حقوق بشر)

هدف از این مقاله می باشد مشخصات فایل تعداد صفحات27حجم0/62 کیلوبایت فرمت فایل اصلیdoc توضیحات کامل دانلود مقاله رشته حقوق مقدمه (ولَقَدْ کَرَّمْنَا بَنِی آدَمَ وَحَمَلْنَاهُمْ فِی الْبَرِّ وَالْبَحْرِ وَرَزَقْنَاهُمْ مِنْ الطَّیِّبَاتِ وَفَضَّلْنَاهُمبررسی مقایسه ای اصول کرامت انسانی در اسلام و حقوق بشر||زِد تی42053205|ztk50402910|کرامت انسان,مبانی کرامت انسان,کرامت انسان در اسلام,کرامت انسان در اعلامیه حقوق بشر,دانلود مقاله رشته حقوق,بررسی مقایسه ای اصول کرامت انسانی در اسلام و حقوق بشر
بررسی مقایسه ای اصول کرامت انسانی در اسلام و حقوق بشر

هدف از این مقاله می باشد


مشخصات فایل
تعداد صفحات27حجم0/62 کیلوبایت فرمت فایل اصلیdoc
توضیحات کامل
دانلود مقاله رشته حقوق مقدمه(ولَقَدْ کَرَّمْنَا بَنِی آدَمَ وَحَمَلْنَاهُمْ فِی الْبَرِّ وَالْبَحْرِ وَرَزَقْنَاهُمْ مِنْ الطَّیِّبَاتِ وَفَضَّلْنَاهُمْ عَلَی کَثِیرٍ مِمَّنْ خَلَقْنَا تَفْضِیلاً)؛[1] ما فرزندان آدم را گرامی داشتیم و آنان را در خشکی و دریا برنشانده ایم و از پاکیزه ها روزیشان داده و آنان را بر بسیاری از آفریده های خویش برتری خاصی داده ایم.خداوند سبحان به صراحت اعلام فرموده است: که همۀ انسان های این کره خاکی را که از نسل آدم ابوالبشرند، کرامت ذاتی بخشیده است و خشکی و دریا را در اختیار همه آدمیان قرار داده تا رزقی پاکیزه از آن به کف آرند و خمیرمایۀ حیات خویش قرار دهند، و همچنین انسان ها علاوه بر آن که به داشتن ویژگی های ذاتی مانند: روح الهی و عقل، مکرّم هستند می توانند به واسطه علم و ایمان و سایر کمالاتی که می توان در پرتو عقل و ایمان کسب کرد بر بسیاری از موجودات برتری و فضیلت حقیقی پیدا کنند. پس، انسان در اصل تکوین و ذات خویش به واسطه برخورداری از روح الهی و عقل که موهبتی الهی و امانتی است که تنها خاص انسان است، موجودی صاحب کرامت است و این کرامت عطیه ای الهی است که برای همۀ انسان های جهان از هر نژاد و رنگی به طور مساوی مفروض و مسلّم است و آنچه که انسان ها به واسطه راهنمایی انبیا و عقل تحصیل می کنند فضایل ایمانی و مکارم انسانی و اخلاقی است و تنها این فضایل و مکارم است که می تواند موجب برتری افراد، گروه ها و جامعه ها بر یکدیگر شود نتیجه منطقی این گزاره این است که هر گونه برتری طلبی بر پایه ملیت، نژاد، رنگ پوست، مال و ثروت و موقعیت های اقتصادی، اجتماعی، خانوادگی، قومی و مانند آن ها ممنوع و منافی با کرامت ذاتی نوع بشر است. چنان که خدای آدمیان فرمود: ای انسان ها! همه شما مردان و زنان را از یک مرد و زن آفریدیم. آن گاه شما را به صورت اقوام و نژادهای گوناگون قرار دادیم، اما بدانید این ها موجب امتیاز و برتری شما بر یکدیگر نمی شود بلکه گرامی ترین و بزرگوارترین شما در نزد خدا با تقواترین و پرهیزکارترین شما است.[2]حضرت امام خمینی(س) نیز با توجه به این آیه می فرمایند: اسلام این طور مرزهایی که [مرزهای نژادی] در سایر مسلک ها هست، ندارد. اسلام با صراحت می گوید که آنی که پیش خدا کرامت دارد، آدم متقی است.[3]نتیجه این که: کرامت و شرافت آدمیان به نژاد، ملیت و مانند این ها نیست، بلکه به تقوای الهی و پرهیز از ظلم، ستم، تجاوز، حق کشی و تعدی و در مقابل متلبس شدن به ایمان، ایثار، عفو و گذشت در حقّ هم دینان و هم نوعان است، تا جهانی ساخته شود زیباتر از آنچه که هست؛ جهانی امن مبتنی بر عدل و انصاف و ایثار و گذشت. کلمات کلیدی:کرامت انسانمبانی کرامت انسانکرامت انسان در اسلامکرامت انسان در اعلامیه حقوق بشر فهرست مطالبمبانی کرامت انسان در جهان بینی اسلامی و مقایسه آن با اعلامیه حقوق بشر 1مقدمه 11. انسان برگزیده و خلیفه خدا 32. بهره مندی از عقل و خرد 53. اختیار و آزادی اراده 64. بهره مندی از فطرت الهی 8اصول منبعث از کرامت انسان (لوازم کرامت انسان) 91. حق حیات و امنیت در زندگی شخصی 102. آزادی اجتماعی 113. برخورداری از امتیازات اجتماعی به طور عادلانه 16نتیجه گیری 21الف. مشترکات 22ب. تفاوتها 22منابع: 25




"